19.11.2014 12:55

Kdy začít podnikat?

Tuhle otázku si asi pokládá každý, komu současný stav věcí nevyhovuje. A je jedno, zda jde o studenta či maminku na mateřské dovolené, nebo ženu, která už léta pracuje v zavedené firmě. Příklady úspěšných podnikatelů a podnikatelek ukazují, že každý se k podnikání dostal různou cestou. Jediný zaručený recept totiž neexistuje. Každý má k podnikání různé podmínky, a i důvody jsou různé.
Nataša Foltánová ráda cestovala a poznávala nové země a lidi. Vystudovala zahraniční obchod v Kanadě, ale jasnou představu o svém zaměstnání pořád neměla. Při jedné z cestovatelských aktivit v Indii narazila na kuriozitu – mýdlové ořechy, které domorodé ženy odnepaměti používají k praní. Napadlo ji, že by to byl zajímavý artikl pro dovoz do České republiky. Přestože mohla sehnat zajímavé zaměstnání za velmi dobrý plat, začala podnikat úplně od nuly, v garáži svého domku. Kdyby se tehdy zeptala odborníka, zda to má smysl v dnešní záplavě nejrůznějších pracích prášků, asi by ji od podnikání zrazoval. Nataša Foltánová dnes své výrobky z mýdlových ořechů prodává v osmi zemích Evropy. „Technické potíže při rozjezdu podnikání nebyly problémem, nejtěžší je práce s lidmi,“ říká.  
S podnikáním lze začít i ve studentském věku. Dokazuje to Damir Špoljarič, který svoji počítačovou firmu založil už v 18 letech. „Důvodem bylo, že jsem chtěl být nezávislý na kapesném od rodičů,“ říká. Dalším důvodem byla touha vymýšlet a tvořit nové věci. Podnikat začal už v 17, ale až od 18 let mohl mít živnostenské oprávnění. Vysvětluje, že začátky byly dost těžké, protože se musel prokousávat bariérou byrokracie. Domnívá se, že v konkurenci uspěli možná i pro to, že už od začátku se nezatěžovali podružnými činnostmi, ale zadávali je externím firmám, například účetnictví.  Dnes je roční obrat jeho firmy odhadován na 100 milionů korun.
Zato Petra Hlavatá pracovala jako magistra v lékárně a prožívala jeden všední den za sebou. Vadila ji rutina při každodenní práci, přemýšlela o tom, že by chtěla tvořit něco vlastního.  K vlastnímu podnikání ji přivedly cesty do Orientu, kde navštěvovala krámky s přírodní kosmetikou a obdivovala jejich pestrost a vůni. Když se jí narodil syn, rozhodla se, že nebude dělat v zaměstnání na plný úvazek, ale zkusí něco svého. Začala s výrobou a prodejem přírodní kosmetiky, a brzy si otevřela vlastní poradnu i Školu barev a vůní. Má čas na rodinu i podnikání.
Američanka Dawn Lafreeda se do podnikání vrhla se zkušenostmi servírky. Pracovat začala jako hosteska a pak jako servírka v 16 letech v Kalifornii, ale současně studovala. Aby si zvýšila kvalifikaci, pomáhala v jedné softwarové firmě, kde poznala řídící a účetní systémy.  Ve třiadvaceti koupila malou Dennyho restauraci v hornickém městečku a postavila ji na nohy. Její majitel jí pak prodal v rámci franchisingu další 4 skomírající podniky v západním Texasu. „Když je vám 23 let, myslíte si, že dokážete úplně všechno. Ale zažila jsem i krušné časy,“ říká Dawn Lafreeda. Dnes řídí 75 Dennyho restaurací v šesti amerických státech.
Odpověď na otázku, kdy je správný začátek na podnikání, je pak jednoduchý. Dá se začít kdykoli, chce to mít jen odvahu a chuť, a samozřejmě i nápady.
 

—————

Zpět